Motion till Kyrkomötet
Arvoden

Mot 2005:41

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att inför nästa mandatperiod i Kyrkomötet justera upp arvodena och då ta hänsyn till bortavaron från hemmet.

Motivering

Kyrkomötet med förtroendevalda ledamöter från hela landet har samma arbetssätt som Sveriges riksdag med att motionsbehandlingar och övriga frågor förbereds i olika utskott, varefter besluten tas i plena.

Arvoderingen av kyrkomötesledamöterna skall följa riksdagsledamöternas arvoden och det fungerar bra när det gäller kyrkomötesdagarna. När det gäller sammanträdesdagar utanför Kyrkomötet i nämnder och styrelser, där ledamöterna är utsedda av Kyrkomötet, skiljer sig riksdag och kyrkomöte åt. En riksdagsledamot har samma arvode för utskotts-, plena- och övriga sammanträden. En kyrkomötesledamot i styrelse- och nämndarbeten utanför kyrkomötesdagarna, har halva dagarvodet eller 788 kr.

Vi från ärkestiftet och kanske boende i Uppsalas närhet kan med nuvarande system erhålla ett arvode över 150 kronor i timmen för ett dagsammanträde. Däremot kan en ledamot ifrån övriga delar av landet som har en bortavaro från hemmet över 11 timmar eller mer, för ett dagsammanträde, erhålla ett arvode under 50 kronor per timme.

Några stift inom Svenska kyrkan tillämpar i dag ett arvodessystem som tar hänsyn till bortavaron från hemmet och det fungerar förträffligt.

Eftersom arvodena inte är eller har varit indexreglerade under nuvarande mandatperiod föreslår jag att årets heldagsarvode 788 kronor höjs till t.ex. lägst 800 kronor för nästkommande mandattid, som ett grundarvode för de första 8 timmars bortovaro från hemmet, sedan lägst 100 kronor upp för varje timme därutöver, eller något annat liknande system.

Vallsta den 20 juni 2005

Gösta Äng